چین فیلیپین را مسئول برخورد کشتی در دریای چین جنوبی می داند


گارد ساحلی چین اعلام کرد که یک کشتی چینی و یک کشتی تدارکاتی فیلیپین روز دوشنبه در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپراتلی در دریای چین جنوبی با هم برخورد کردند، زیرا اختلافات ارضی تشدید شد و زنگ خطر را برانگیخت.

گارد ساحلی گفت که یک کشتی تدارکاتی فیلیپین وارد آب‌های نزدیک توماس شول، صخره‌ای غوطه‌ور در جزایر اسپراتلی شد که بخشی از قلمروی است که چندین کشور ادعای مالکیت آن را دارند.

فیلیپین می گوید که این منطقه در محدوده منطقه اقتصادی انحصاری شناخته شده بین المللی خود قرار دارد و اغلب به یک حکم داوری بین المللی در سال 2016 استناد می کند که ادعاهای گسترده چین در دریای چین جنوبی را به دلایل تاریخی باطل می کند.

یک تفنگدار فیلیپینی در آبهای بانک دوم توماس در دریای چین جنوبی شنا می کند
یک تفنگدار فیلیپینی، سمت راست، در آب های دومین توماس شول در دریای چین جنوبی شنا می کند (بولیت مارکز/AP)

گارد ساحلی چین گفت: کشتی فیلیپینی “هشدارهای مکرر چین را نادیده گرفت و به طور غیرحرفه ای در طول ناوبری عادی به طور خطرناکی به کشتی چینی نزدیک شد و منجر به برخورد شد.”

گارد ساحلی در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی وی چت گفت: فیلیپین مسئولیت کامل این موضوع را بر عهده دارد.

در همین حال، ارتش فیلیپین گزارش گارد ساحلی چین را “فریبنده و گمراه کننده” خواند و گفت که “جزئیات عملیاتی مربوط به چرخش حقوقی بشردوستانه و ماموریت تامین مجدد در Ayungin Shoal، که در منطقه اقتصادی انحصاری ما قرار دارد، بحث نخواهد کرد.”

او از نام فیلیپینی برای ساحل شنی استفاده کرد که از آنجا پرسنل نیروی دریایی فیلیپین غذا، دارو و سایر لوازم را به یک کشتی جنگی زمینگیر شده که به عنوان پاسگاه سرزمینی مانیل عمل می کرد، حمل می کردند.

سرهنگ خشایارشاه ترینیداد، سخنگوی ارتش گفت: «ما به ادعاهای فریبنده و گمراه کننده گارد ساحلی چین احترام نمی گذاریم.

نگرانی اصلی حضور و فعالیت غیرقانونی کشتی های چینی در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین است که حاکمیت و حقوق حاکمیت ما را نقض می کند.

سرهنگ ترینیداد افزود: “اقدامات تهاجمی مستمر CCG باعث تشدید تنش ها در منطقه می شود.”

به گفته وزارت امور خارجه چین که مانور گارد ساحلی را “حرفه ای، مهار شده، منطقی و قانونی” توصیف کرد، دو قایق تندرو در تلاش بودند تا مصالح ساختمانی و سایر تجهیزات را به یک کشتی نظامی سرگردان برسانند.

وزارت امور خارجه دامنه خسارت به کشتی های چینی و فیلیپینی را گسترش نداد.

در ماه‌های اخیر، چندین حادثه در نزدیکی نوار شنی رخ داده است، که در کمتر از 200 مایل دریایی از سواحل فیلیپین قرار دارد و در آن پاسگاه بر روی BRP Sierra Madre، که از زمان زمین‌گیری عمدی‌اش در سال 1999 پوشیده از زنگ‌زدگی بوده است، اما همچنان باقی مانده است. یک کشتی نظامی فعال، به این معنی است که حمله به او می تواند یک اقدام جنگی توسط فیلیپین تلقی شود.

چین به طور فزاینده ای در اعمال ادعاهای خود در مورد کل دریای چین جنوبی قاطعانه تر شده است که منجر به افزایش تعداد درگیری های مستقیم با سایر کشورهای منطقه، به ویژه فیلیپین و ویتنام شده است.

قانون جدید چین که از روز شنبه اجرایی شد، به گارد ساحلی اجازه می دهد کشتی های خارجی “که به طور غیرقانونی وارد آب های سرزمینی چین می شوند” را توقیف کند و خدمه خارجی را تا 60 روز بازداشت کند.

این لایحه اشاره به مقررات سال 2021 را تجدید می کند که بیان می کند گارد ساحلی چین می تواند در صورت لزوم به کشتی های خارجی شلیک کند.

حداقل سه دولت ساحلی با ادعای آب‌ها – فیلیپین، ویتنام و تایوان – گفته‌اند که این حق را به رسمیت نمی‌شناسند.

دیدگاهتان را بنویسید