شرکت مادر Saks Fifth Avenue قراردادی را برای خرید رقیب لوکس نیمان مارکوس به مبلغ 2.65 میلیارد دلار (2.07 میلیارد پوند) امضا کرده است.
نهاد جدید Saks Global نامیده می شود و شامل برندهای Saks Fifth Avenue و Saks OFF 5TH، Neiman Marcus و Bergdorf Goodman و همچنین دارایی های املاک و مستغلات Neiman Marcus Group و HBC، شرکت هلدینگی است که Saks را در سال 2013 خریداری کرد.
این معامله روز پنجشنبه پس از ماهها شایعه مبنی بر مذاکره فروشگاههای زنجیرهای برای یک معامله اعلام شد.
وال استریت ژورنال اولین بار روز چهارشنبه از این معامله قریب الوقوع خبر داد.
ساکس و نیمان مارکوس هر دو با مشکل مواجه هستند زیرا مشتریان از خرید کالاهای لوکس خودداری می کنند و در عوض بخشی از هزینه های خود را صرف تجربه هایی مانند سفر و غذاخوری لوکس می کنند.
دو عرضهکننده کالاهای لوکس نمادین نیز با رقابت شدیدتری از سوی برندهای لوکس مواجه شدهاند که به طور فزایندهای در حال افتتاح فروشگاههای خود هستند. این معامله به کاهش هزینه های عملیاتی و ایجاد قدرت مذاکره بیشتر با تامین کنندگان کمک می کند.
Saks Fifth Avenue در حال حاضر 39 فروشگاه در ایالات متحده دارد، از جمله یک فروشگاه شاخص در منهتن. در اوایل سال 2021، ساکس وبسایت خود را به یک شرکت جداگانه تبدیل کرد، به این امید که بتواند این تجارت را در زمانی که افراد بیشتری خرید آنلاین میکردند، گسترش دهد.
نیمان مارکوس در ماه مه 2020، در آغاز همهگیری ویروس کرونا، درخواست حمایت از ورشکستگی کرد، اما ورشکستگی در سپتامبر همان سال ظاهر شد.
مانند بسیاری از زنجیرههای دیگر از این نوع، فروشگاههای زنجیرهای خصوصی شعبههای خود را بهمدت چند ماه تعطیل کردند.
در همین حال، فروشگاه های بزرگ دیگر برای ادامه افزایش فروش با فشار مواجه هستند.
Storied Lord & Taylor در اواخر آگوست 2020 اعلام کرد که پس از اعلام ورشکستگی در اوایل همان ماه، تمام فروشگاههای خود را میبندد. آنلاین کار می کند.
میسی در فوریه امسال اعلام کرد که 150 فروشگاه با همین نام را که عملکرد ضعیفی دارند را طی سه سال آینده خواهد بست، از جمله 50 فروشگاه تا پایان سال.
مصرفکنندگان ثابت کردهاند که حتی پس از تورم نیز انعطافپذیر هستند و مایل به خرید هستند، اگرچه رفتار آنها تغییر کرده است و برخی از آمریکاییها به کالاهای ارزانتر روی آوردهاند.
ساندرز گفت، معامله بین دو خردهفروش لوکس همه مشکلات را حل نمیکند، به خصوص زمانی که مشتریان ثروتمند میخواهند کالاهای لوکس را به صورت آنلاین یا در فروشگاههای برندهای لوکس خریداری کنند.
نیل ساندرز، مدیر شرکت میگوید: «به عنوان یک نهاد بزرگتر، قدرت مذاکره کمی برای برندها وجود خواهد داشت، اما حتی شبکه ترکیبی نیز با قدرت و نفوذ شرکتهای لوکس جهانی که همچنان بیشتر کارتها را در اختیار خواهند داشت، مطابقت نخواهد داشت. مدیر مشاور خرده فروشی GlobalData.
“بنابراین این خطر وجود دارد که این معامله در نهایت به سردرد بزرگتری برای ساکس تبدیل شود.”