به Rewind & Reconnoiter خوش آمدید. هر هفته از یکی از نویسندگان خود می خواهیم که مقاله ای را که برای آن نوشته اند را دوباره بررسی کند جنگ روی صخره ها با توجه به رویداد مطبوعاتی فعلی آیا استدلال آنها پابرجا بود؟ برای اطلاع بیشتر، ادامه مطلب را در زیر بخوانید.
***
در سال 2021، کلی مکفارلند کتاب «برای مقابله با بیثباتی و سردرگمی، وقت آن است که گرسنگی را به عنوان اولویت امنیت ملی افزایش دهیم» را نوشت، که در آن استدلال کرد که «درگیری و غذا ارتباط نزدیکی با هم دارند» و اینکه «[t]دولت بایدن و دولتهای آینده ایالات متحده، چه بخواهند و چه نخواهند، باید با امنیت غذایی و گرسنگی به عنوان مسائل امنیت ملی برخورد کنند.» سه سال بعد، با توجه به مسائل مربوط به امنیت غذایی که در درگیریهای جاری در غزه و اوکراین محوریت دارد، از او خواستیم به مقاله و توصیههایش نگاهی بیاندازد.
ادامه مطلب را در زیر بخوانید.
عکس: Global Crop Diversity Trust
در مقاله خود با عنوان “برای مقابله با بی ثباتی و درگیری، زمان آن است که گرسنگی را به عنوان یک اولویت امنیت ملی افزایش دهیم”، که در سال 2021 نوشته شده است، استدلال کردید که ایالات متحده باید تاکید بیشتری بر انعطاف پذیری زنجیره تامین غذا داشته باشد و امنیت غذایی را به عنوان یک موضوع امنیت ملی در نظر بگیرد. . چشمانداز امنیت غذایی بینالمللی طی سه سال گذشته چگونه تغییر کرده است و ایالات متحده چگونه سیاستهای خود را برای مقابله با چالشهای امنیت غذایی تطبیق داده است؟
متاسفانه، وضعیت امنیت غذایی از پایان سال 2021 بدتر شده است. به ویژه، درگیری های جاری و اخیر مانند حمله روسیه به اوکراین و جنگ در سودان و غزه، ناامنی غذایی را برای مردم مناطق درگیری و همچنین مناطق دورتر افزایش داده است. در زمینه گرسنگی جهانی بسیار بالاتر از سطح قبل از همه گیری است و هر سال که می گذرد، هدف پایان دادن به گرسنگی تا سال 2030 به طور فزاینده ای دور از دسترس می شود. در نقاط متمرکز، به ویژه در مرکز و غرب آفریقا، ناامنی غذایی با کودتاهای موفق اخیر مرتبط است، از جمله: در جمهوری دموکراتیک کنگو، بورکینافاسو، سیرالئون و نیجر که همگی با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند. حکومت داری ضعیف، درگیری های اجتماعی و ناامنی غذایی احتمالاً با تقویت رژیم های نظامی در سراسر منطقه، چرخه ای تقویت کننده متقابل ایجاد می کند.
از برخی جهات، دولت ایالات متحده تحت رهبری بایدن به سمت امنیت غذایی جهانی گسترده تر پیشرفت کرده است. بر خلاف پیشینیان خود، استراتژی امنیت ملی 2022 شامل یک بخش کامل به امنیت غذایی بود که گام مهمی در جهت درست است. از آن زمان، آژانس توسعه بینالمللی ایالات متحده نیز استراتژی امنیت غذایی جهانی 2022-2026 خود را منتشر کرده است که امنیت غذایی را با اهداف کاهش درگیری و آب و هوا ادغام میکند. زمان نشان خواهد داد که آیا این به طور قابل توجهی مشکل را در این مرحله اولیه کاهش می دهد یا خیر. اما دولت – حداقل – این را در اولویت قرار داده است.
تهاجم روسیه به اوکراین و تهدیدهای بعدی علیه کشتیهای حامل غلات از دریای سیاه چه تأثیری منفی بر امنیت غذایی بینالمللی گذاشت؟
نمی توان اهمیت اوکراین را برای امنیت غذایی جهانی دست بالا گرفت. به عنوان ششمین صادرکننده غلات در جهان – عمدتاً به کشورهای با درآمد پایین و متوسط - جنگ به طور خاص به وضعیت اوکراین به عنوان سبد نان آفریقا آسیب جدی وارد کرده است. در فصل بعد از شروع جنگ، صادرات غلات اوکراین به آفریقا حدود دو سوم کاهش یافت. صادرات غلات بار دیگر با خروج روسیه از طرح غلات دریای سیاه در ژوئیه گذشته آسیب دید و کشتیهای تجاری از ورود به دریای سیاه هراس داشتند حتی اگر روسیه کنترلی بر این آبها نشان نداده بود. این امر به طور قابل توجهی هزینه غلات اوکراین را افزایش داده است – مسیرهای زمینی از اوکراین برای صادرات گران تر است – و وابستگی آفریقا به غلات روسیه را ایجاد کرده است. این به نفع رژیم های دوست روسیه در آفریقا است که به حکومت داری ضعیف کمک می کند که به نوبه خود به توسعه آفریقا به سمت کشاورزی خودکفا آسیب می رساند. ما فقط صادرات غلات را در اینجا تجزیه و تحلیل کردیم – اوکراین مقادیر زیادی از محصولات غذایی اساسی مختلف را صادر می کند. وضعیت جدی است.
برای تضمین امنیت غذایی بهتر در مناطقی که تحت تأثیر درگیری شدید یا بی ثباتی شدید، مانند غزه و هائیتی، چه چیزی باید تغییر کند؟
تا حدی، ما استدلال کردهایم که کشورها، نهادهای منطقهای و جامعه بینالمللی باید زنجیرههای تامین مواد غذایی خود را متنوع کنند. یکی دیگر از ابزارهای کلیدی برای کمک به تضمین امنیت غذایی، تنوع بخشیدن به انواع و گونه های غذایی است که می خوریم، با تاکید ویژه بر تولید محلی غذاهای بومی محلی.
با توجه به این موضوع، درگیری امنیت غذایی را دشوارتر می کند، به ویژه در مناطقی مانند غزه و هائیتی، که یا تقریباً هیچ چیزی تولید نمی کنند و کاملاً به کمک کنندگان خارجی و مرزهای باز وابسته هستند، یا مقداری غذا تولید می کنند اما زیرساخت های کامل را تجربه کرده اند به دلیل خشونت، یافتن غذا در جایی که لازم است دشوار است. و اگر کمککنندگان به توانایی دولت برای استفاده از کمکهای مورد نظر – بهجای تخصیص آن برای اهداف نظامی – باور نداشته باشند، مشکلات عمیقتر میشوند. تنها فشار خارجی بر این نهادها می تواند وضعیت هائیتی ها و فلسطینی ها را بهبود بخشد. فشار بر مصر و اسرائیل نیز برای کاهش وضعیت ناامیدکننده غزه ضروری خواهد بود.
گزارشهای سازمانهای بیندولتی و غیردولتی به طور منظم تأثیر منفی تغییرات آب و هوا بر امنیت غذایی را برجسته میکنند. تغییرات آب و هوایی در سه سال گذشته چگونه بر امنیت غذایی تأثیر گذاشته است و آیا تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد تضاد در امنیت غذایی شده است؟
تناوب و شدت خشکسالی ها همچنان افزایش می یابد و ال نینوی امسال به ویژه مرگبار است. در دو منطقه بیشترین نگرانی – آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی – بازده محصولات اصلی بسیار کمتر از حد انتظار بود. بازده ذرت در آفریقای جنوبی 17 درصد کمتر از حد انتظار بود و در اروگوئه، کل تولیدات کشاورزی 60 درصد کاهش یافت. به راحتی می توان آن را به عنوان یک مشکل یک ساله حذف کرد، اما هرگونه کمبود مواد غذایی که کشورها را به لبه پرتگاه سوق می دهد – به سمت کودتا یا جنگ داخلی، یا باعث می شود کشاورزان زمین خود را رها کرده و مهاجرت کنند – اثراتی دارد که به طور نامحدود ادامه می یابد. ما نمیتوانیم با قطعیت بگوییم که کمبود مواد غذایی باعث کودتای اخیر در آفریقا شد، برای مثال، اما میتوان گفت که کمبود مواد غذایی باعث تشدید درگیریهای داخلی میشود، بهویژه زمانی که کمبود غذا به قحطی تبدیل میشود، همانطور که در سودان اتفاق میافتد.
فکر می کنید آینده امنیت غذایی بین المللی و سیاست امنیت غذایی ایالات متحده چیست؟
متأسفانه معتقدم روند نزولی ما حداقل در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت. همانطور که دو سال و نیم از انتشار مقاله ما نشان داده است، تغییرات آب و هوا و درگیری ادامه دارد. امنیت غذایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و از دریچه امنیت ملی بیشتر درک می شود، اما ما برای توسعه یک سیستم غذایی جهانی جدید، زنجیره تامین ایمن و ایجاد جهانی که در آن تصمیم گیرندگان امنیت غذایی را به عنوان یک ابزار می بینند راه درازی در پیش داریم. برای صلح.
***
دکتر کلی ام مک فارلند، مدیر برنامه ها و تحقیقات موسسه مطالعات دیپلماتیک در دانشگاه جورج تاون است. او قبل از پیوستن به جورج تاون، در وزارت امور خارجه ایالات متحده به عنوان یک تحلیلگر اطلاعاتی کار می کرد. او را در توییتر دنبال کنید @mcfarlandkellym.
فردی مالینسون معاون مدیر برنامه ها و تحقیقات در موسسه مطالعات دیپلماتیک و فارغ التحصیل برنامه مطالعات امنیتی جورج تاون است. به نگهداری کتابخانه موردی مؤسسه کمک می کند.