خانواده های قربانیان سانحه هوایی در برزیل در سائوپائولو تجمع کردند


خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیمای مسافربری در برزیل روز یکشنبه در سردخانه و هتل‌های سائوپائولو جمع شده‌اند و کارشناسان پزشکی قانونی برای شناسایی بقایای 62 نفری که در این سانحه جان باختند، کار می‌کنند.

مقامات محلی گفتند که اجساد خلبان دانیلو سانتوس رومانو و کمک خلبان او هامبرتو د کامپوس آلنکار و سیلوا اولین اجساد بودند که توسط کارشناسان پزشکی قانونی شناسایی شدند.

مقامات ایالت سائوپائولو شامگاه شنبه در بیانیه ای اعلام کردند که بقایای تمام قربانیان کشف شده است. 34 مرد و 28 زن در زیر آوار بودند.

یک هواپیمای توربوپراپ دو موتوره ATR 72 که توسط شرکت هواپیمایی برزیلی Voepass اداره می شد به سمت فرودگاه بین المللی گوارولوس سائوپائولو حرکت می کرد. این هواپیما در روز جمعه هنگام سقوط در Vinhedo، 78 کیلومتری (49 مایلی) شمال این کلان شهر، 58 مسافر و چهار خدمه داشت.

Voepass گفت که سه مسافری که مدارک برزیلی داشتند نیز مدارک ونزوئلا و یک نفر دارای مدارک پرتغالی بود.

راتینیو جونیور فرماندار ایالت پارانا گفت که حداقل هشت پزشک در هواپیما بودند. مرگ چهار استاد دانشگاه Unioeste در غرب پارانا نیز تایید شد.

لیز ایبا دوس سانتوس سه ساله که با پدرش سفر می کرد، تنها فرزندی بود که در لیست مسافران شناخته می شد. بقایای سگ ماده لونا که با یک خانواده ونزوئلایی در سفر بود، در لاشه هواپیما پیدا شد.

یک سردخانه در سائوپائولو عصر جمعه پذیرش اجساد را آغاز کرد و از بستگان قربانیان خواست تا مدارک پزشکی، اشعه ایکس و دندانپزشکی را برای شناسایی اجساد ارائه دهند. آزمایش خون نیز برای کمک به شناسایی انجام شد.

سقوط هواپیما در برزیل
یک سردخانه در سائوپائولو از عصر جمعه شروع به پذیرش اجساد کرد (آندره پنر/AP)

معدود اعضای خانواده که این موضوع را مطرح کرده اند از طریق رسانه های اجتماعی این کار را انجام داده اند.

تانیا آزودو که پسرش تیاگو را در این تصادف از دست داد، در هتلی در سائوپائولو اسکان داده شد، اما در این اطلاعیه نوشت که منتظر فرصتی برای رفتن به سردخانه است.

او گفت: “من معتقدم تیاگو جایی بیرون است و سعی می کند به افراد آسیب دیده که به نور و عشق نیز نیاز دارند کمک کند.” من نمی توانستم به آنجا (مدادخانه) بروم. من اینجا هستم و منتظرم اینجا تاریک است، من به نور نیاز دارم و خودم را دوست دارم.

تصاویر گرفته شده توسط شاهدان هواپیما را در یک چرخش صاف و سقوط عمودی قبل از سقوط به زمین در یک محله دردار نشان می‌دهند که باعث می‌شود بدنه آسیب‌دیده در آتش سوخت. ساکنان می گویند هیچ آسیبی در زمین وارد نشده است.

این مرگبارترین فاجعه هوایی جهان از ژانویه 2023 بود، زمانی که 72 نفر بر اثر توقف و سقوط یک هواپیمای خطوط هوایی یتی در نپال در هنگام نزدیک شدن به زمین جان خود را از دست دادند. این هواپیما نیز یک ATR 72 بود و گزارش نهایی خطای خلبان را مقصر دانست.

متسول، یکی از معتبرترین شرکت های هواشناسی برزیل، روز جمعه گفت که گزارش هایی از یخبندان شدید در ایالت سائوپائولو در زمان وقوع فاجعه وجود دارد. رسانه های محلی به نقل از کارشناسان به یخ زدگی به عنوان علت احتمالی این حادثه اشاره کردند.

روز شنبه، ویدئویی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که در آن یک خلبان Voepass به مسافران پرواز از Guarulhos به شهر Cascavel، همان جایی که هواپیما سقوط کرد، می گوید که ATR 72 چندین دهه است که با خیال راحت در سراسر جهان پرواز می کند.

وی همچنین از مسافران خواست تا یاد و خاطره همکاران خود و شرکت را گرامی داشته باشند و برای آنها دعای خیر کنند.

این تراژدی تنها بر کسانی که در این حادثه جان باختند تأثیر نمی گذارد. این خلبان ناشناس گفت: همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد. ما تمام قلب‌مان را می‌دهیم و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا اینجا باشیم و مأموریت خود را انجام دهیم تا شما را با خیال راحت و آسوده به مقصد برسانیم.»

پلیس دسترسی به ورودی اصلی سردخانه سائوپائولو را که در آن اجساد قربانیان فاجعه شناسایی می شد، محدود کرد. برخی از اعضای خانواده قربانیان با پای پیاده و برخی دیگر با مینی‌ون وارد شدند. هیچ کس با خبرنگاران صحبت نکرد و مقامات خواستند در هنگام ورود از آنها فیلمبرداری نشود.

هواپیمای حامل اعضای بیشتر خانواده از ایالت پارانا بعدازظهر شنبه در فرودگاه گوارولهوس فرود آمد و آنها همچنین نخواستند با خبرنگاران صحبت کنند. یک مینی ون تحت حمایت شرکت هواپیمایی برای انتقال آنها به سردخانه تهیه شد.

بسیاری از اعضای خانواده در هتلی در مرکز سائوپائولو جمع شدند و در آنجا نیز از مصاحبه با رسانه ها خودداری کردند.

یک هواپیمای American Eagle ATR 72-200 در 31 اکتبر 1994 سقوط کرد و هیئت ایمنی حمل و نقل ملی ایالات متحده تشخیص داد که علت احتمالی سقوط، تجمع یخ در حین پرواز در حالی است که هواپیما در پیش بینی می چرخید.

این هواپیما تقریباً در ارتفاع 8000 فوتی کنار رفت و در زمین فرو رفت و تمام 68 سرنشین آن کشته شدند. اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده رویه های عملیاتی را برای ATR و هواپیماهای مشابه صادر کرده است که خلبانان را ملزم می کند در شرایط یخبندان از خلبان خودکار استفاده نکنند.

نیروی هوایی برزیل روز شنبه اعلام کرد که هر دو ضبط کننده پرواز هواپیما به یک آزمایشگاه تحلیلی در برازیلیا، پایتخت این کشور فرستاده شده است. انتظار می رود نتایج این تحقیقات ظرف 30 روز منتشر شود.

مارسلو مورا، مدیر عملیات Voepass، عصر جمعه به خبرنگاران گفت که در حالی که پیش‌بینی می‌شود یخبندان امکان پذیر باشد، ضخامت آن در محدوده قابل قبولی برای هواپیما است.

پیش از این، مرکز تحقیقات و پیشگیری از سوانح هواپیما برزیل اعلام کرده بود که خلبانان هواپیما درخواست کمک نکرده اند و ادعا نکرده اند که در شرایط نامساعد جوی پرواز می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید