فضانوردان ممکن است به دلیل مشکلات ایمنی کپسول با انتظار طولانی برای بازگشت به زمین روبرو شوند


آنچه که قرار بود یک سفر سریع به ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد، می‌تواند به اقامت هشت ماهه دو فضانورد ناسا تبدیل شود، اگر مجبور شوند از بوئینگ به اسپیس ایکس برای رسیدن به خانه منتقل شوند.

مقامات ناسا می گویند که ابهامات در مورد ایمنی فضاپیمای جدید استارلاینر بوئینگ همچنان وجود دارد و نظرات در آژانس فضایی درباره خطرات آن همچنان متفاوت است.

در نتیجه، احتمال فزاینده‌ای وجود دارد که خلبان‌های آزمایشی بوچ ویلمور و سونی ویلیامز باید از ایستگاه فضایی تماشا کنند که Starliner آنها جدا شده و خالی به زمین باز می‌گردد.

اگر این اتفاق بیفتد، ناسا دو فضانورد از چهار فضانورد را در پرواز تاکسی بعدی اسپیس ایکس در اواخر سپتامبر ترک خواهد کرد و صندلی‌های موجود برای آقای ویلمور و خانم ویلیامز برای پرواز برگشت در فوریه آینده در نظر گرفته شده است.

ایمان شخصی فضانوردان ناسا
فضانوردان سونی ویلیامز و بوچ ویلمور (مرکز) به همراه مهندسان پرواز مایک بارت (چپ) و تریسی دایسون در فرودگاه کوئست ایستگاه فضایی بین‌المللی، 24 ژوئن (ناسا/AP)

این جفت انتظار داشتند زمانی که در 5 ژوئن به عنوان اولین خدمه Starliner به فضا پرتاب شدند، تنها یک یا دو هفته را در فضا سپری کنند.

ناسا در حال استخدام کارشناسان اضافی برای تجزیه و تحلیل خرابی موتور Starliner قبل از اتصال است. در عین حال، به عنوان یک نسخه پشتیبان به SpaceX نگاهی دقیق‌تر می‌کند.

کن باورسوکس، رئیس مأموریت ناسا برای عملیات فضایی گفت: «ما می‌توانیم در این مرحله هر راهی را که بخواهیم طی کنیم.

او گفت: در یک جلسه اخیر “بسیاری از مردم نگرانی های خود را بیان کردند و تصمیم مشخص نبود.”

تصمیم نهایی در اواسط آگوست انتظار می رود.

بوئینگ پس از دریافت به‌روزرسانی درباره این خبر از سوی ناسا، بیانیه‌ای کوتاه منتشر کرد و موضع خود را تکرار کرد که این کپسول همچنان می‌تواند فضانوردان را با خیال راحت به زمین منتقل کند.

این شرکت گفت: “ما همچنان به قابلیت های هواپیمای استارلاینر و قابلیت پرواز آن اعتقاد داریم.”

در صورتی که Starliner بدون خدمه بازگردد، بوئینگ باید نرم افزار کپسول را اصلاح کند.

به گفته استیو استیچ، مدیر برنامه سرنشین دار، هیچ توجه جدی به سازماندهی یک پرواز جداگانه اسپیس ایکس صرفاً برای بردن آقای ویلمور و خانم ویلیامز صورت نگرفت.

آزمایش های زمینی مشکلات رانش را تکرار کرد و به مهر و موم ها به عنوان یکی از مقصران اشاره کرد. آقای استیچ خاطرنشان کرد، با این حال، هنوز ناشناخته است که چگونه یا چرا این مهر و موم ها هنگام گرم شدن بیش از حد متورم می شوند و سپس به اندازه صحیح کوچک می شوند.

همه به جز یکی از پنج موتور آسیب دیده Starliner از آن زمان در مدار راه اندازی مجدد شده اند.

این موتورها برای اینکه فضاپیمای استارلاینر پس از جدا شدن از اسکله از ایستگاه فضایی دور شده و کپسول را در زمان خروج از مدار در موقعیت صحیح نگه دارد، ضروری هستند.

در همان زمان، مهندسان با نشت هلیوم در سیستم محرکه Starliner دست و پنجه نرم می کنند که برای مانور بسیار مهم است. اولین نشت قبل از پرتاب رخ داد اما ایزوله و پایدار در نظر گرفته شد. بعداً موارد بیشتری در طول پرواز ظاهر شد.

پس از بازنشستگی شاتل ها در سال 2011، ناسا بوئینگ و اسپیس ایکس را برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی و بازگشت به آن استخدام کرد.

اسپیس ایکس اولین پرواز خدمه خود را در سال 2020 به پایان رساند. بوئینگ در اولین پرواز آزمایشی بدون خدمه خود شکست خورد و پس از نمایش تکراری رها شد.

روز چهارشنبه، مقامات تمایل خود را برای ایجاد یک سرویس تاکسی پشتیبان تکرار کردند. این ممکن است دوباره اتفاق بیفتد و به همین دلیل است که ما می خواهیم چندین وسیله نقلیه داشته باشیم.

پرواز خدمه بعدی دهمین پرواز SpaceX برای ناسا خواهد بود.

روز سه شنبه، یک ماه به پایان سپتامبر به تعویق افتاد تا زمان بیشتری برای تعیین بهترین نحوه سازماندهی بازگشت Starliner در نظر گرفته شود.

سه فضانورد ناسا و یک فضانورد روسی در این پرواز هستند، اما مدیران فاش نمی‌کنند چه کسی ممکن است حذف شود.



دیدگاهتان را بنویسید