کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد که TikTok موافقت کرده است که یک ویژگی پاداش را که نگرانیهایی را در مورد اینکه میتواند تماشای بیش از حد صفحه نمایش را تشویق کند، به ویژه در میان کودکان، لغو کند.
این اولین یافته در تحقیقات تحت قانون خدمات دیجیتال گسترده (DSA) در سراسر 27 کشور اتحادیه اروپا است که در فوریه به اجرا درآمد و هدف آن تضمین یک “محیط آنلاین امن و مسئولانه” با تنظیم سیستم عامل های دیجیتال بزرگ است.
به گفته مقامات، TikTok متعهد شده است که این ویژگی را بدون اعتراف به نقض قانون خدمات دیجیتال معرفی کند.
مارگرت وستاگر، کمیسر دیجیتال اروپا، گفت: با این حال، کمیسیون تصمیم گرفت که خروج از نظر قانونی الزام آور است، که “یک سیگنال واضح به کل صنعت رسانه های اجتماعی ارسال می کند.”
در بیانیه ای آمده است: «ویژگی های طراحی اعتیادآور پلتفرم ها، رفاه کاربران آن ها را به خطر می اندازد.
ما اولین پرونده را تحت قانون خدمات دیجیتال بسته ایم.
TikTok متعهد شده است که TikTok Lite Rewards را برای همیشه از اتحادیه اروپا خارج کند و هیچ برنامه دیگری را برای دور زدن خروج راه اندازی نکند.
تعهدات آنها از نظر قانونی الزام آور است و به دقت نظارت می شود ↓#DSA
– کمیسیون اروپا (@EU_Commission) 5 آگوست 2024
بنابراین ما تعهدات TikTok تحت DSA را از نظر قانونی الزام آور می دانیم.
این پرونده مربوط به TikTok Lite است، یک نسخه با پهنای باند کم از برنامه منتشر شده در اسپانیا و فرانسه. این به کاربران اجازه میدهد برای مواردی مانند دنبال کردن سازندگان، لایک کردن محتوا یا دعوت از دوستان برای پیوستن به TikTok امتیاز کسب کنند.
امتیازها را می توان برای کوپن های آمازون و کارت های هدیه از طریق PayPal استفاده کرد.
TikTok گفت که این جوایز محدود به کاربران 18 سال و بالاتر است که باید سن خود را تأیید کنند. کاربران میتوانستند روزی یک ساعت ویدیو تماشا کنند تا جوایزی را که معادل یک یورو در روز بود، برنده شوند.
این کمیسیون در ماه آوریل تحقیقاتی را درباره نگرانیها مبنی بر اینکه TikTok نتوانسته است ارزیابی دقیقی را که طبق قانون از «تاثیر اعتیادآور» بالقوه این ویژگی، بهویژه بر کودکان، «با توجه به فقدان مشکوک مکانیزمهای تأیید سن مؤثر در TikTok» لازم است، انجام دهد، آغاز کرد.
حل و فصل تحقیقات TikTok Lite بر تحقیقات قبلی که علیه TikTok آغاز شده بود، که بر نگرانیهای مربوط به محافظت از خردسالان، شفافیت تبلیغات، دسترسی محققان به دادهها، و کاهش خطر «اعتیاد رفتاری» و محتوای مضر متمرکز بود، تأثیری نمیگذارد.