ایالات متحده به مبارزه قانونی خود علیه اکسپدیشن تایتانیک پایان می دهد


پس از اینکه شرکتی که حقوق بازیابی کشتی را در اختیار دارد، طرح های غواصی خود را کاهش داد، دولت ایالات متحده رسماً به نبرد قانونی خود علیه سفری آتی به کشتی غرق شده تایتانیک پایان داد.

اما ایالات متحده در اسنادی که هفته گذشته به دادگاه ارائه شد، اعلام کرد که در صورت نقض قوانین فدرال و توافق با بریتانیا برای برخورد با کشتی غرق شده به عنوان محل دفن، می تواند درگیری دادگاهی را بر سر سفرهای آتی آغاز کند.

این دعوا سال گذشته پس از شرکت RMS Titanic آغاز شد. اعزامی را اعلام کرد که برای اواسط ژوئیه برنامه ریزی شده است.

این شرکت مستقر در جورجیا در ابتدا قصد داشت از داخل بدنه کشتی اقیانوس پیمای پاره شده عکس بگیرد و آثار باستانی را از لاشه هواپیما بازیابی کند.

سالگرد TITANIX
فرمانده پل هانری نرگئولت (جیم روگاش/AP)

RMST همچنین گزارش داد که امکان یافتن اجسام آزاد در داخل تایتانیک وجود دارد، از جمله آنهایی که در اتاقی که کشتی غرق شده سیگنال های SOS را پخش می کند.

ایالات متحده در ماه اوت شکایتی را تنظیم کرد و استدلال کرد که سوار شدن به کشتی تایتانیک – یا تغییر فیزیکی یا ایجاد مزاحمت در کشتی – تحت قانون فدرال 2017 و پیمانی با بریتانیا است.

هر دو طرف این سایت را یادبودی برای بیش از 1500 نفر می دانند که در سال 1912 در اثر برخورد کشتی تایتانیک به کوه یخ و غرق شدن جان خود را از دست دادند.

یکی از نگرانی‌های دولت احتمال اختلال در آثار باستانی و بقایای انسانی است که ممکن است هنوز در کف دریای آتلانتیک شمالی وجود داشته باشد.

در ماه اکتبر، RMST اعلام کرد که برنامه های غواصی خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این اتفاق به این دلیل رخ داد که مدیر تحقیقات زیر آب، Paul-Henri Nargeolet، در ماه ژوئن زمانی که زیردریایی تیتان در نزدیکی غرق شده تایتانیک منفجر شد، جان باخت.

سالگرد TITANIX
بقایای زیردریایی تایتان از کف اقیانوس در نزدیکی غرق شده تایتانیک بازیابی شد (پل دالی / روزنامه کانادایی از طریق AP)

Titan توسط شرکت دیگری به نام OceanGate اداره می شد که آقای Nargeolet تخصص خود را به آن قرض داد. آقای Nargeolet قرار بود هدایت اکسپدیشن RMST امسال را بر عهده بگیرد.

در یک پرونده دادگاه فوریه، RMST گفت که یک کشتی زیرآبی بدون سرنشین را به محل حادثه می فرستد تا فقط عکس های خارجی بگیرد.

RMST گفت: “شرکت هیچ تماسی با لاشه کشتی نخواهد داشت.”

دولت ایالات متحده در 27 ژوئن در نامه ای به دادگاه گفت که به دلیل تغییر برنامه های غواصی شرکت، به اقدامات قانونی علیه این اکسپدیشن پایان می دهد.

با این حال، دولت اعلام کرده است که سفرهای آتی ممکن است غیرقانونی باشد. وی خاطرنشان کرد که اهداف بلندمدت این شرکت همچنان شامل بازیابی احتمالی اشیاء از داخل لاشه و میدان زباله اطراف است.

به همین دلیل، ایالات متحده گفته است که می خواهد درها را برای نبردهای حقوقی آینده باز بگذارد. به طور خاص، دولت گفت که هنوز می تواند درخواست سال گذشته را برای مداخله به عنوان یک طرف در پرونده نجات RMST در دادگاه دریاسالاری فدرال پیگیری کند.

RMST از سال 1994 مباشر مصنوعات تایتانیک به رسمیت شناخته شده توسط دادگاه بوده است. آخرین اکسپدیشن در سال 2010 قبل از اجرایی شدن قوانین فدرال و توافق بین المللی بود.

این شرکت هزاران مصنوع تایتانیک، از کارد و چنگال گرفته تا قطعات بدنه کشتی را که میلیون ها نفر در نمایشگاه ها دیده اند، بازیابی و حفظ کرد.

قاضی ناحیه ایالات متحده ربکا بیچ اسمیت یک وکیل دریایی است که ریاست پرونده نجات تایتانیک در نورفولک، ویرجینیا را بر عهده دارد. در جلسه دادگاه مارس، او گفت که پرونده دولت ایالات متحده علیه RMST در صورت ادامه، سوالات حقوقی جدی ایجاد خواهد کرد و عواقب آن می تواند گسترده باشد.

خانم اسمیت با اشاره به مقررات ایالات متحده در مورد سوار شدن به کشتی غرق شده تایتانیک گفت که کنگره قدرت اصلاح قوانین دریایی را دارد. اما قاضی این سوال را مطرح کرد که آیا کنگره می‌تواند صلاحیت دادگاه‌های دریاسالاری خود را در مورد پرونده غرق شدن کشتی سلب کند، اقدامی که قرن‌ها سابقه قانونی دارد.

در سال 2020، خانم اسمیت به RMST اجازه داد تا رادیویی را که سیگنال‌های ناراحتی کشتی تایتانیک را پخش می‌کرد، بازیابی و نمایش دهد. دولت ایالات متحده با طرح یک چالش قانونی رسمی علیه اکسپدیشن پاسخ داد.

دعوای دادگاه هرگز اتفاق نیفتاد. RMST این برنامه ها را به دلیل همه گیری کروناویروس برای مدت نامعلومی به تعویق انداخته است.

خانم اسمیت در ماه مارس خاطرنشان کرد که ممکن است زمان اکسپدیشن های داخل کشتی تایتانیک رو به اتمام باشد. کشتی به سرعت در حال خراب شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید