بوئینگ با قراردادی 4.4 میلیارد یورویی برای بازخرید Spirit AeroSystems موافقت کرد



بوئینگ با خرید مجدد سهام Spirit AeroSystems به مبلغ 4.7 ​​میلیارد دلار (4.4 میلیارد یورو) موافقت کرد و ایرباس تجارت زیان ده این تامین کننده متمرکز بر اروپا را در اختیار گرفت و باعث شد سهام هر سه شرکت در یک تقسیم نادر فرا اقیانوس اطلس رشد کند.

نزدیک به دو دهه استقلال بزرگترین شرکت مستقل سازنده هواپیما در جهان پس از آخرین بحران مربوط به بوئینگ 737 MAX، که در ژانویه با شکستن دوشاخه در وسط پرواز آغاز شد، با تقسیم بزرگترین مشتریانش به پایان رسید و تردیدها در مورد انعطاف پذیری را آشکار کرد. از صنعت بدنه سازی

رویترز روز یکشنبه گزارش داد که بوئینگ که کارخانه های اصلی اسپیریت را در ویچیتا و اوکلاهاما در سال 2005 منحل کرد، اعلام کرد که شرکت تابعه سابق خود را به قیمت حدود 37.25 دلار به ازای هر سهم خریداری خواهد کرد و ارزش شرکتی را در مجموع 8.3 میلیارد دلار می دهد.

پت شاناهان، مدیرعامل اسپیریت در بیانیه‌ای گفت: «ترکیب اسپیریت و بوئینگ یکپارچگی بیشتر توانایی‌های تولیدی و مهندسی هر دو شرکت، از جمله سیستم‌های ایمنی و کیفیت را ممکن می‌سازد».

سهام Spirit 3.6 درصد افزایش یافت. در ابتدای جلسه ایالات متحده، در حالی که بوئینگ 2 درصد افزایش یافت.

شرکت مستقر در ویچیتا، کانزاس گفت که این معامله 30 درصد حق بیمه را نسبت به روز گذشته ارائه می دهد. بوئینگ و اسپیریت در 1 مارس مذاکراتی را برای بازپس گیری تامین کننده در حال مشکل اعلام کردند.

بوئینگ مدت‌هاست که به فکر خرید شعبه سابق خود است، که به گفته تحلیلگران، حتی با وجود تنوع در کار برای ایرباس اروپا و سایرین، در تلاش برای رشد مستقل است.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که بوئینگ تلاش می‌کند به یک بحران گسترده شرکتی و صنعتی که یکی از تامین‌کنندگان کلیدی این صنعت را ضربه زده است، رسیدگی کند.

بوئینگ در تلاش است تا بر ماه‌ها باد مخالف ناشی از انفجار در 5 ژانویه در جت تقریباً جدید 737 MAX 9 آلاسکا غلبه کند که مشکلات کیفی را آشکار می‌کند.

این مشکلات منجر به کاهش قابل توجهی در تولید بوئینگ شد که بر کل صنعت هوانوردی تجاری جهانی تأثیر گذاشت.

آژانس رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد که این قرارداد باید از نظر عملیاتی برای بوئینگ سودمند باشد و به آن اجازه می‌دهد تا تولید آتی ۷۳۷ مکس را بهتر برنامه‌ریزی و کنترل کند.

این سازنده هواپیمای آمریکایی از خروج برنامه ریزی شده مدیرعامل دیو کالهون به دلیل بحران خبر داد. مدیران و تحلیلگران صنعت به شاناهان اسپیریت، مدیر عامل سابق بوئینگ، به عنوان یکی از جانشینان احتمالی اشاره می کنند.

هنوز مشخص نیست که او چه مدت با اسپیریت گره خورده است، زیرا انتظار نمی رود که قرارداد با بوئینگ تا اواسط سال 2025 نهایی شود.

داگلاس هارند، تحلیلگر برنشتاین، در یادداشتی به سرمایه گذاران گفت: این معامله “باید شفافیت را افزایش دهد… به طور بالقوه تا توجه هیئت مدیره بوئینگ به تصمیم گیری درباره مدیرعامل بعدی معطوف شود.”

توافق با ایرباس

Spirit در یکی از مجموعه‌ای از حرکاتی که به گفته منتقدان نمادی از تمرکز بر کاهش هزینه‌ها بر کیفیت بود، از بوئینگ جدا شد.

بوئینگ پس از شکستن دوشاخه در، تصمیم به خرید مجدد هواپیما گرفت. این شرکت آن را تلاشی برای رسیدگی به مسائل ایمنی و تقویت خط تولید می دانست.

این موضوع سوالاتی را در مورد آینده کار Spirit برای ایرباس رقیب بوئینگ ایجاد کرد و باعث شد که مدیر اجرایی غول اروپایی در ماه آوریل هشدار دهد که آماده است در صورت لزوم تغییرات در کنترل کارخانه‌های مرتبط با ایرباس را وتو کند.

رویترز هفته گذشته گزارش داد، ایرباس روز دوشنبه اعلام کرد که عملیات اصلی در چهار کارخانه این تامین کننده در ایالات متحده، ایرلند شمالی، فرانسه و مراکش را بر عهده خواهد گرفت.

همچنین کارهای کوچکی را که در حال حاضر در ویچیتا انجام می شود، به عهده خواهد گرفت. منابع می گویند که قرارداد جداگانه ایرباس در مذاکرات بین بوئینگ و اسپیریت آغاز شد و به طور ضعیفی بین این سه شرکت هماهنگ شد. این امر منوط به بررسی دقیق است.

سهام ایرباس در روز دوشنبه حدود 3.3 درصد افزایش یافت.

با کاهش تجارت ایرباس اسپیریت، منابع صنعتی می گویند که این هواپیماساز در ازای تصاحب کارخانه هایی که قطعات استراتژیک هواپیماهای A350 و A220 را تولید می کنند، به دنبال غرامت 1 میلیارد دلاری است.

ایرباس اعلام کرد که 559 میلیون دلار غرامت از اسپیریت، بسته به شرایط نهایی توافق، دریافت خواهد کرد و همچنین یک دلار نمادین برای دارایی ها به تامین کننده پرداخت خواهد کرد.

این تصمیم برای خرید برنامه جت کوچک CSeries با طراحی کانادایی از Bombardier BBDb.TO در سال 2018 با تنها 1 دلار تکرار می شود. این جت بعدها به A220 تغییر نام داد.

تا قبل از آخرین تغییرات، ایرباس انتظار نداشت کنترل تولید بال زیان ده A220 در بلفاست را که اسپیریت در سال 2019 از بمباردیر خریداری کرد، در دست بگیرد.

قرارداد روز دوشنبه تردیدها در مورد آینده بخش‌هایی از بزرگترین کارفرمای صنعتی ایرلند شمالی را برطرف می‌کند، اگرچه منابع می‌گویند ایرباس ممکن است برای تقویت تولید و کاهش هزینه‌های ساخت بال نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت داشته باشد.

Spirit گفت که قصد دارد عملیات خود را در پرستویک، اسکاتلند، و سوبانگ، مالزی، که از برنامه های ایرباس پشتیبانی می کند، و بلفاست، که از برنامه های ایرباس پشتیبانی نمی کند، بفروشد.

-رویترز

دیدگاهتان را بنویسید