خط مقدم آزمایش چند میلیارد یورویی یک جت روسی توسط ایرلند چیست؟



اولین بار در یک مناقشه 2.5 میلیارد یورویی دادگاه ایرلند بین بزرگترین شرکت های کرایه هواپیما در جهان و شرکت های بیمه آنها بر سر حدود 80 هواپیمای سرگردان در روسیه شلیک شد.

اوایل این ماه، دادگاه عالی دوبلین رسیدگی به پرونده‌ای را آغاز کرد که وکلا انتظار دارند حل آن ماه‌ها طول بکشد.

در اینجا دلایل اصلی ارائه شده توسط هر دو طرف است:

آیا هواپیماها مفقود شده اند؟

شرکت‌های لیزینگ میلیاردها یورو از ترازنامه‌های خود را پس از شکست خطوط هوایی روسیه در بازگرداندن هواپیماها حذف کرده‌اند و می‌گویند که هیچ چشم‌انداز واقعی برای بازیابی وجود ندارد. با این حال، برخی از شرکت‌های بیمه می‌گویند که هواپیماها ممکن است در آینده بازگردانده شوند و شرکت‌های اجاره‌دهنده به‌جای «زیان فیزیکی» دچار «تلفات کاغذی» شده‌اند.

بیمه‌گران می‌گویند که این شکایت‌ها زودهنگام هستند و به توافقات اجاره‌دهنده با روسیه بر سر برخی جت‌های سرگردان که تاکنون بیش از 2.5 میلیارد یورو رسیده‌اند، اشاره می‌کنند.

چه چیزی باعث ضرر شد؟

نکته کلیدی در این مورد این است که آیا اقدامات دولت روسیه دلیل اصلی عدم بازگشت هواپیماها از سوی خطوط هوایی بوده است یا اینکه تمایل خطوط هوایی برای حفظ مالکیت هواپیماها در این مورد نقش داشته است.

وکلا می‌گویند که این می‌تواند تعیین کند که آیا ادعاها باید تحت بیمه‌های باریک‌تر «خطرات جنگ» یا بیمه‌های گسترده‌تر «همه خطرات» باشد، و اینکه آیا اصلاً می‌توان ادعای معتبری را تحت هریک از بیمه‌ها مطرح کرد.

ضررها از چه زمانی شروع شد؟

اخطارهای بیمه گذاران برای لغو بیمه خطر جنگ برای روسیه در 8 مارس اجرایی شد. با این حال، یک وکیل به نمایندگی از اجاره دهندگان استدلال کرد که مشتریان قبلاً قبل از آن تاریخ در “خطر” بودند، با این استدلال که ضرر در واقع قبلاً رخ داده است.

مالکان به تلاش‌های بی‌ثمر خود برای بازیابی هواپیماها اشاره می‌کنند که بلافاصله پس از تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا در 25 فوریه 2022 آغاز شد. وکلای برخی از شرکت‌های بیمه، شاکیان را متهم کردند که تاریخ وقوع خسارت را تعیین نکرده‌اند.

بیمه نامه های قابل اجرا چیست؟

وکلای بیمه گذاران استدلال کردند که در صورت خسارت، بیمه نامه اولیه مناسب شرکت هواپیمایی است که هواپیما را اجاره می کند و هر گونه خسارت باید به این بیمه گران، عمدتاً روسی، گزارش شود.

مالکان ادعا می کنند که تلاش آنها برای تأمین مطالبات تحت این بیمه نامه ها ناموفق بوده است، اما بیمه گران دخیل در این پرونده پاسخ می دهند که این مسیر به پایان رسیده است.

اجاره دهندگان می گویند که مطالبات آنها باید تحت “غرامت احتمالی” پرداخت شود که به گفته آنها در صورت عدم پرداخت سیاست های خطوط هوایی روسیه، باید وارد عمل شوند. آنها همچنین پیشنهاد کردند که این ادعاها می تواند تحت “حفاظت از مالکیت” قرار گیرد، که خطرات مربوط به بازپس گیری هواپیما را پوشش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید